Találd meg a ritmusod szülés közben!

KISMAMA RÁDIÓ PODCAST

GÁBORJÁNI RÉKA

IRATKOZZ FEL PODCAST KÖVETÉSRE A KEDVENC SZOLGÁLTATÓDNÁL:
A KÉPRE KATTITNVA ODAJUTSZ!

Hallgasd meg ezt a Kismama Rádiós hanganyagot!

TOVÁBBI KISMAMA RÁDIÓS HANGADÁSOK A CIKK VÉGÉN, AZ OLDAL ALJÁN!


Rendszeresen indulnak a szülésfelkészítőim,
ahol sok ilyen témát beszélünk át!


Ezekről további infók:
https://somatoszules.hu/szulesfelkeszites-gaborjani-reka/


Találd meg a saját ritmusod szülés közben!

A szülés és a vajúdás óráiban a nők gyakran találnak a rá a saját ritmusukra – sőt mondhatjuk, hogy rítusukra, vagy akár szülési rituáléjukra… Mit is jelent ez?

Amikor szülünk, az agyunknak olyan részei aktivizálódnak (intenzívebben, mint azt a hétköznapokban tapasztalhatjuk), melyek nagyon ősi részei a biológiánknak.

Ezt fogalmazhatjuk úgy is, egyszerű szavakkal, hogy az agyunk érzelmi-ösztönös részei kerülnek előtérbe. Ez nem jelenti azt, hogy elveszítenénk önmagunkat, vagy azt az érzést, amilyennek ismerjük magunkat. Inkább finoman módosul az, ahogy a környezetet látjuk, érzékeljük, és ahogy abban részt veszünk.

Ez egy nagyon hasznos állapot a szülés szempontjából!

Kicsit módosul az, ahogy az időt érzékeljük: ami hosszúnak tűnik most, az elrepülhet észrevétlenül,  gyorsan. És fordítva, megnyúlhat az idő, bizonyos periódusokat nagyon részletesen élünk meg, és ez egyébként meglátszik a későbbiekben, abban, ahogy felidézzük majd a szülés óráit.

Mivel ez az állapot egy picit még a szülés után is velünk van, én gyakran javaslom azt, hogy rögtön vessetek papírra a szülésélményetekkel kapcsolatban pár sort, kulcsszavakat. A szép megfogalmazás várhat, de ez az első, nyers, azonnal leírt verzió egy kincs! Pont a fentiek miatt: mikor visszatérünk majd a szülés után a hétköznapi énünkhöz,  onnan már majd másképp emlékszünk vissza arra, amit megéltünk.

Ebben a tudatállapotban nemcsak az időérzékünk változik, hanem a jelenlétünk is… archaikusabb, ősibb… és gyakran előfordul, hogy az anyukák ismétlődő, repetitív mozdulatokat, cselekedetetek végeznek. Ezzel kvázi belülről ritmizálják ezt az időben diffúzzá váló folyamatot.

Hogy képzeljük ezt el?

Hát egy kis ovis gyerek sem ismeri az órát, emiatt az óvó nénik ismétlődő feladatokkal segítenek nekik megéreztetni, hogy két nap közt milyennek is érződik az eltelt idő: hétfőn gyöngyöt fűzünk… kedden sétálunk, szerdán rajzolunk. stb…

Egy vajúdó nő is leválik arról a fajta időről, amiben máskor élünk. És ebben a diffúz térben, az órától független “leütések”, az ismétlődő rítusok azok, amik segítenek az eligazodásban.

Persze ezek a rítusok nem mesterkéltek, nem életidegenek, és a legtöbbször a testünkben zajlanak, vagy azzal kapcsolatosak.

A legegyszerűbb ritmizáló szülési rítusok biztos, hogy kapcsolódnak :

• a légzésedhez, vagy
• a képzeletedhez, pl. mikor vizualizálsz, vagy
• a hangodhoz, a szülés közbeni hangadásokhoz,
• a testedhez, és a vajúdás közbeni aktív mozgásaidhoz
• a partneredhez, a köztetek lévő kapcsolódásokhoz

A továbbiakban ilyenekről esik szó felsorolásszerűen.


Ezekről a közös felkészülésünk során mindig tanulunk. A Somatobirthing™ módszeremet húsz év kismamákkal való együtt készülés, dolgozás során dolgoztam ki. Több lábon is áll ez a felkészülés csomag.

• A Somatoszülés™ Szülésfelkészítő kurzus során informálódunk, tanulunk is a szülésről, mint ahogy most is, ahogy ezt hallgatod.
• De emellett gyakorlunk is, a SomatoAktív™ mozgásórákon a testieket, az aktív szüléspózokat és az általános testérzést finomítjuk és mélyéítjük,
• A SomatoFókusz™ kurzuson pedig a légzés és fókusztechnikákat gyakoroljuk.

Hiszen az infó önmagában nem elég! 🙂


Tehát…

VAJÚDÁS KÖZBEN

LÉLEGEZZ

  • minden kontrakció hullámot fogadj egy lélegzetvétellel és egy tudatos, lazán hosszú kilégzéssel
  • érezd, ahogy megtöltöd a pocakod képzeletbeli lufiját belégzéskor, és kilégzésre a lufi szülőcsatorna felé néző nyakán-száján keresztül engedd kisurranni, kicsurogni a levegőt
  • vedd észre, mikor indul el, és mikor ér véget a kilégzésed
  • kilégzéskor használhatod az “aranyfonál” vizualizációt
  • vagy végezhetsz “Paciló” – prüszkölő, ajakrezegtető kilégzéseket
  • belégzés alatt tempósan-gyorsan számolj el olyan magas számig, amíg csak tudsz, majd kilégzéskor képzeld, hogy a sok szám hópelyhekként elkezd körülötted a földre szállingózni – te menj velük, lazíts lefelé
  • belégzéskor melegséget, fényt, erőt, nyugalmat, szeretetet lélegezz magadba, a végére ragyogj, mint egy aranytojás, kilégzéskor pedig ezt a sok energiát told ki magadból a szülőcsatornán keresztül

VIZUALIZÁLJ

  • szirmait bontogató virág
  • baba fején táguló, majd legördülő garbó nyakú pulóver
  • hullámokon lebegő falevél
  • képzeletbeli lufi pukkanásig felfújva, majd engedd, hogy az körberepülje a szobát, ahogy kisurrog belőle a levegő, majd teljesen ellöttyen
  • keress a szobában egy fókuszpontot, amibe a tekinteteddel belekapaszkodhatsz
  • vihetsz magaddal egy saját képet (pl. naplemente, mandala, egy színes koncentrikus körökből rajzolt méhszáj), amit előre kinyomtattál magadnak
  • a légzéseid hangjai és a saját hangod rezgései védő, béke és biztonság burkot vonnak köréd

ADJ HANGOT

  • “aaaahhhh” , “maaaaaa”
  • “múúúúúúú” (mélyen, mint egy igazi tehén)
  • hümmögj-zümmögj, Bhramahri
  • dúdolj hosszan, folyamatosan csak egy (max. 2-3) hangot
  • engedj útjára bármilyen hangot, ami a méhedből fakad – érezd meg, merre távozna, felfelé, vagy már lefelé?

MOZOGJ

  • váltogasd a testhelyzeteket
  • matrózjárás, térdrogyintással, vagy anélkül
  • guggolás csak fél útig, térdrogyintás valójában, medence lelazítással
  • csípőkörzések
  • medenceringások, hintázások
  • ringások, tánc
  • lábdobbantások
  • lógás, függeszkedési  (kötél, bármilyen cső, vagy partner nyaka)
  • négykézláb, medencemozgással
  • négykézlábas fél terpesz csípőmozgással
  • ha fekszel, csak oldalra, lábad közé piskóta labda, vagy párnák (egyébként szűk a babakijárat)
  • igyál, pisilj, újra
  • képzeld, hogy pisilsz, és menj nyugodtan WC-re, akkor is ha nem kell – segít az intimizmok lazításában

Mit tehet a partner a vajúdás közben?
PARTNER

  • simogasd, masszírozd
  • keresd a szemkontaktust, fogadd el, ha nem kéri, de légy ott
  • puszilgasd, csókold (ajkak ellazulása segít a méhszáj lazulásában is, és jön tőle az oxytocin)
  • simogasd az arcát
  • pocakhoz ne érj nagyon, hacsak nem kéri
  • keresztcsonttájéki nyomás (ha tudod, mi az)
  • medencelapát nyomás (ha tudod, mi az)
  • gerincen a mama kilégzései alatt lefelé simítás

ÉS AMIKOR JÖN A HULLÁM

  • kapaszkodj a partneredbe
  • végy egy mély lélegzetet
  • kilégzésre adj hangot: “aaahh/maaa”
  • hintázz, ringj a medencével jobbra-balra

Akik a leginkább jól viselik a vajúdási hullámokat, mind rátaláltak a saját szülő ritmusukra, rituáléjukra: a hullámokat ezekkel fogadják.

A vajúdás órái alatt biztos, hogy változni fog, mi az, amit csinálsz, mi az, ami jól esik, mi az ami épp működik! Persze a partnered, vagy a dúla segíthet az újabb ritmusok-rítusokba való belerázódásban.

Ami a legfontosabb az, hogy gyere ki a fejedből, és hallgass (testben) a babára! Képzelődj, vizualizálj, kapaszkodj bármilyen ideába, ami segít, vagy kérd, hogy a partner vagy a dúla javasoljon valamit.

Remélem, hogy a ezek a gondolatok segítenek ebben egy picit!

ITT PEDIG A KISMAMA RÁDIÓ KORÁBBI ADÁSAIT IS MEGHALLGATHATOD:

Találd meg a ritmusod szülés közben! KISMAMA RÁDIÓ – Gáborjáni Réka dúlával

A szülés és a vajúdás óráiban a nők gyakran találnak rá a saját ritmusukra – sőt mondhatjuk, hogy rítusukra, vagy akár szülési rituáléjukra… Mit is jelent ez? Kismama Rádió podcast – hanganyag. http://www.somatoszules.hu
  1. Találd meg a ritmusod szülés közben!
  2. Három fontos kérdés szoptatásra készülve
  3. A szülés kiírt napja – mi a baj vele?
  4. A gyermekágy régen és most
  5. A membránseprésről
  6. Szülés partner nélkül – mégis jól: öt dúlatipp
  7. Koronavírusról Kismamáknak
  8. A kismama mozgásórák zenéi
  9. Szülésmondatok – 12.
  10. Szülésmondatok – 11.

Közzétéve: Gáborjáni Réka

Női és perinatális szakértő, dúla, jóga és ajurvéda tanár www.gaborjanireka.com (női) / www.somatoszules.hu (kismama)